zaterdag 27 februari 2010

IJsracer Gerrit Schukken

We spraken Gerrit Schukken tijdens het ijsevenement in Stadskanaal. Als Tzummarumer heeft hij nauwe banden met Tjitte Bootsma, die jarenlang op wereldniveau aan ijsracen deed.

Schukken: "Vorig jaar had ik mijn eerste ervaring op het ijs, met een machine van Tjitte Bootsma. Ik had de smaak zo te pakken gekregen, dat ik er zelf een wilde kopen. Op een eigen fiets rijdt het nét iets beter en je durft nét iets meer risico te nemen. Vorig jaar februari ben ik via Duitsland naar Rusland gereisd. Eigenlijk was dat voor familie bezoek, maar in mijn achterhoofd had ik natuurlijk het idee om daar een fiets weg te halen. De Duitser Gustaf Pape had voor voor mij het visum geregeld. Ik kwam er toevallig achter dat hij een originele Jawa ijsracer had staan, zoiets als die van Tjitte, maar met een moderner motorblok. Het frame had een starre achteras, maar verder was het een complete, goede fiets.
In Rusland heb ik nog wel gezocht, maar trof alleen maar oud ijzer, waar de hoofdprijs voor gevraagd werd. Dat werd niets! Op de terugreis via Berlijn ben ik opnieuw bij Pape langsgegaan. Enfin, ik heb toch die ijsracer van hem gekocht. Afgelopen najaar heb ik hem klaar gemaakt. Toen het ging vriezen ben ik meteen gaan trainen!"



"Hoewel ik het erg druk had op mijn werk heb ik toch redelijk kunnen oefenen. De laatste paar keren deed ik dit samen met Simon Reidsma, onder toezicht van Tjitte Bootsma, een waardevol man om als trainer te hebben! Wat was dat leuk, want we waren aan elkaar gewaagd! Veel geleerd dus. Nu heb ik de aspiraties om verder te gaan in deze sport. Omdat Johnny Tuinstra niet rijdt dit jaar mocht ik afgelopen zaterdag zijn motor gebruiken. Dat was een succes! Het was voor mij een hele stap vooruit, om een wedstijd op deze motor te rijden. Het ging naar mijn idee redelijk goed. Ik voel veel progressie, maar er moet nog veel gebeuren. De volgende stap de aanschaf van een eigen, moderne fiets. In Zweden weet ik er nog een te staan. Alleen nog even de financiën voor elkaar krijgen! Volgend seizoen hoop ik met die motor te rijden. Dit jaar al hoop ik verder om een startplaats te krijgen voor het WK ijsracen te Assen. Daar mag ik dan weer rijden met de fiets van Johnny."

We vroegen Schukken of hij kon uitleggen waar de verschillen zaten tussen zijn Berlijnse fiets en de state of the art fiets van Johnny Tuinstra. "Het verschil in de frames zit hem voornamelijk in de vering. Johnny's fiets heeft een Tiboframe, zoals Tjitte Bootsma die bouwt. Het is voor én achter afgeveerd. Mijn oude fiets had alleen voorvering. De staalsoort is ook beter, verder zit er een andere koppeling op en de spikes zijn langer. De vering en het frame zorgen voor betere stuureigenschappen, daardoor ben je sneller in de bochten en is de handelbaarheid beter. Het motorblok is in principe gelijk, al is dat van Johnny getuned voor het rijden van GP's. Het is een stuk sneller en feller.

Hoe moet het nu verder met je oude motor, die je kocht in Berlijn? "Ik heb in Stadskanaal Jaring Huitema daarmee laten rijden. Hij is een collega van me. Hij heeft afgelopen week twee keer getraind op het IJsselmeer. Ik mocht op de fiets van Johnny, zodoende kon kon hij op die van mij. Hij bracht het tot de vijfde plaats. Helemaal niet gek voor een eerste wedstrijd! Oh ja, deze motor is nu te koop, dus als je nog iemand weet?"

Meer foto's
Verslag IJsracen Stadskanaal

Geen opmerkingen: