HSDL-teamlid Jos Buyse moet vlak voor de hijswerkzaamheden nog enkele aanpassingen aan het stalen hijsframe doorvoeren. Gelukkig kan hij lassen.
Vlak voor de hijswerkzaamheden ontdekte stadskunstenaar Marten Winters nog enkele kleine zwakke plekken onder het papieren scheepsvlak. Met behulp van Bison Kit en andere speciale materialen wordt dat snel even verholpen.
Aan scheepstimmerman en alleskunnend HSDL-teamlid Jos Buyse de eer om het schip op het droge te dopen.
Eenmaal op de dieplader moet er toch nog even nagegaan worden of alles dicht is. Hier en daar moet er nog wat worden bijgewerkt.
De eerste horde: takelen over het dak van de voormalige gevangenis De Blokhuispoort. Tegenwoordig is het een bedrijvencentrum en vooral een broedplaats voor artistiek en creatief talent.
Het unieke transport met de dieplader brengt heel veel mensen op de been.
Vlak voor de aankomst bij de Noorderbrug moeten de vier sterkste mannen van Friesland het laatste stuk voor hun rekening nemen.
Eindelijk is het zover. Het tienduizendkoppige publiek houdt de adem in.
Het schip van papier-maché blijft drijven! De toeschouwers zijn opgelucht - of teleurgesteld? Twee klassieke sleepboten brengen het schip naar zijn plek in de Prinsentuin.
Kapitein op het schip: Marten Winters.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten