2 november. Eén van de coureurs die zich regelmatig heeft onderscheiden tijdens CRT- en SAM-demo’s is de Brabander Mart van Wetten. Oorspronkelijk rijdend bij de HMV met een 80cc, ging Van Wetten al in de jaren negentig over naar het CRT, waar hij nu vaak gezien wordt met een Honda eencilinder 125 cc uit 1972, een lichtgewichtje met zijn 59 kilo.
Hij won dit jaar de demo op het politiecicuit van Lelystad in zijn klasse. “De SAM-demo’s zie ik als een welkome aanvulling voor mijn CRT-wedstrijdprogramma. In die zin maakt SAM zijn naam zeker waar!”
Mart van Wetten omringd door bewonderende kleindochters. Foto Inge van Hesteren
In zijn werkplaats staan naast de Honda ook wat zwaardere machines, zoals een Laverda 1000 Jota en twee Bimota’s: een YB8 en een YB8E. “Het is eigenlijk niet eens zo’n moeilijke overgang, van zo’n zware motor naar het lichte Hondaatje. Gek genoeg is het snelheidsgevoel hetzelfde! De uitdaging is voor mij om de snelste viertaktijder van het veld te zijn. Dat lukt soms! Het gaat niet om de wereldtitel, dus de limiet zoeken we niet op. Regelmatig moet je vooral zijn tijdens een demo, maar het is een snelheidssport en geen carnavalsoptocht, dus met goed gas geven rijd je toch het meest constant je ronden. Zo doen de meeste anderen het ook, denk ik.”
Die anderen maken een belangrijk deel uit van Van Wetten’s motivatie: “Behalve voor het rijden komen we uit liefde voor de oude techniek naar vooral ook voor de saamhorigheid, de gedeelde liefhebberij.”
Waardering heeft hij ook voor CRT, SAM en MON: “Aan de individuele rijder schenkt men veel aandacht, deelname is verzekeringstechnisch goed afgedekt en dat is ook belangrijk. Jammer, dat het altijd dezelfde weinige mensen zijn die al het werk achter de schermen moeten doen. Grotere aanwezigheid bij vergaderingen zou al van meer betrokkenheid getuigen.”
Onderweg tijdens TT Vlagtwedde. Foto Inge van Hesteren
Geen opmerkingen:
Een reactie posten